English Site پشتيباني محصولات گالري تصاوير مقالات آموزش پروژه ها دريافت فايل صفحه اصلي
 

 

تولید نانو الیاف با دستگاه الکتروریس ساخت ایران

محققان کشورمان با کسب فناوری تولید نانو الیاف و با ورود به صنعت فیلترسازی، موفق به تولید نانو الیاف‎هایی برای استفاده در فیلترهای نیروگاهی شدند که در حال حاضر اکثر نیروگاه‌ها در کشور، با استفاده از این فناوری پوشش داده شده‌اند. رضا فریدی مجیدی، مدیرعامل شرکت فناوران نانو مقیاس در خصوص نحوه تولید این نانو الیاف گفت: یکی از رایج‌ترین روش‎های ساخت نانو الیاف روش الکتروریسی است که دانش فنی آن در داخل کشور در مقیاس صنعتی و آزمایشگاهی وجود دارد. وی با اشاره به تولید نانو الیاف توسط روش الکتروریسی گفت: در فرآیند الکتروریسی پس از تزریق محلول پلیمر و اعمال ولتاژ بین ۱۵ تا ۱۰۰ کیلو ولت، جت پلیمری تشکیل شده و به سمت بار مخالف شتاب می‌گیرد؛ بنابراین سرعت بالا و از هم پاشیدگی جت پلیمر به تولید نانو الیاف منجر می‌شود.

قابلیت‌های شاخص دستگاه الکتروریس در داخل

مجیدی با اشاره به قابلیت و برتری دستگاه تولید شده با نمونه خارجی گفت: دستگاه الکتروریس دارای قابلیت‌های ارتقا یافته در مقایسه با مشابه‌های خارجی برای تحقیقات آزمایشگاهی بر روی نانو الیاف پلیمری است. وی ادامه داد: این دستگاه قابلیت کنترل همه پارامترها توسط پانل و صفحه نمایشگر دیجیتالی را دارد. همچنین دارای سیستم تأمین کننده اختلاف ولتاژ قابل کنترل از صفر تا ۳۵ کیلو ولت با نمایشگر دیجیتالی ولتاژ، است. این فعال حوزه فناوری نانو اضافه کرد: این دستگاه بر خلاف سایر دستگاه‌های الکتروریسی، از اندازه و وزن کمتری برخوردار است و امکان استقرار آن در آزمایشگاه به راحتی میسر است. با توجه به طول و قطر درام امکان جمع آوری نمدهای نانو فیبری یکنواختی با ابعاد ۳۰ � ۲۵ مترمربع مهیا خواهد شد.

روند توسعه و پیشرفت دستگاه الکتروریس

مجیدی با بیان این که این شرکت دانش بنیان توانسته است از صفر تا صد تولید این دستگاه را در اختیار خود بگیرد، گفت: شرکت فناوران نانو مقیاس توانسته است دستگاه الکتروریس آزمایشگاهی نازل دار را به مرحله تجاری سازی و تولید انبوه برساند. وی ادامه داد: این شرکت دانش بنیان با هدف دستیابی به الکتروریس‎هایی با توانایی تولید نانو فیبر بیشتر در واحد زمان، موفق به طراحی و ساخت الکتروریس غوطه‌وری شد و در نهایت موفق به طراحی جامعی از دستگاه الکتروریسی در مقیاس صنعتی گردید که در این راستا با ورود به صنعت فیلترسازی، موفق به تولید نانو الیاف‎هایی برای استفاده در فیلترهای نیروگاهی شد. همچنین دستگاه صنعتی و دانش فنی نانو الیاف توسعه یافته در این شرکت در حال حاضر در تولید ماسک‎های تنفسی با عملکرد بالا نیر در حال استفاده می‎باشد و خط تولید مربوطه برای تولید بیش از ۲۰ میلیون ماسک نانویی در مجموعه سها یک زیر مجموعه هلال احمر در حال کار می‎باشد و تا کنون قریب به ۱ میلیون ماسک نانویی برای اسفاده مردم استان خوزستان برای مقابله به ریزگردهای موجود ارسال و استفاده شده است که سفارش برای تولید بیشتر وجود دارد.

کاربرد نانو الیاف در فیلترهای نیروگاهی

این فعال فناور با بیان این که یکی از مهم‌ترین کاربردهای این فناوری استفاده از آن در فیلترهای نیروگاهی جهت افزایش بهره‌وری و کارایی است، تصریح کرد: چنانچه لایه‌ای از نانو الیاف را روی یک فیلتر قرار دهیم باعث می‌شود که خاصیت فیلتراسیون را از عمق فیلتر به سطح بیاوریم. وی ادامه داد: در فیلترهای معمولی به دلیل این که این خاصیت در عمق قرارداد، فیلتر دچار افت فشار شده و کارایی خود را از دست می‌دهد. از سوی دیگر در فیلترهای معمولی از الیاف میکرومتری استفاده می‌شود؛ بنابراین حفره‌های موجود در بین فیلترهای میکرونی بسیار بزرگ است و ذرات بزرگ جذب نخواهد شد اما با کشیدن لایه‌ای از نانو الیاف به روی فیلتر، هم فیلتراسیون جذب فیزیکی و هم فیلتراسیون الکترواستاتیکی رخ می‌دهد.

فعالیت در حوزه صادرات با گسترش دانش فنی

مجیدی گفت: این شرکت دانش بنیان توانسته است با گسترش دانش فنی و تولید دستگاه‌های صنعتی در حوزه صادرات نیز فعالیت داشته باشد و تاکنون صادرات دستگاه‌های کوچک (آزمایشگاهی) خود را به کشورهای مالزی و پاکستان به انجام رسانده‌ایم. وی گفت: تولیدات دستگاه‎های آزمایشگاهی و تحقیقاتی این شرکت دانش بنیان، با ابعاد ۶۰ در ۷۰ چیزی در حدود ۲۵ عدد در سال است. این فعال حوزه فناوری نانو در ادامه در مقایسه دستگاه‌های تولید شده با نمونه خارجی مشابه آن گفت: این شرکت دانش بنیان توانسته است با تولید دستگاه‌های داخلی به رقابت با نمونه خارجی مشابه خود بپردازد. مجیدی در خصوص قیمت تمام شده دستگاه‌های تولید شده نسبت به نمونه خارجی گفت: قیمت نمونه دستگاه‌های خارجی چیزی در حدود ۳۰ هزار دلار است و این در صورتی است که نمونه تولید شده داخلی با قیمتی در حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار دلار عرضه می‎شود. دستگاه‎های صنعتی نیز در مقایسه با نمونه‎های خارجی کمتر از یک ششم قیمت در داخل ارائه شده است.

دستگاه های شرکت فناوران نانو مقیاس، ماسک و فیلتر نانو

 

نانو الیاف، دستگاه الکتروریس آزمایشگاهی، شرکت فناوران نانو مقیاس، ماسک و فیلتر نانو

 

نانو الیاف، دستگاه الکتروریس آزمایشگاهی، شرکت فناوران نانو مقیاس، ماسک و فیلتر نانو

 

نانو الیاف، دستگاه الکتروریس، شرکت فناوران نانو مقیاس، ماسک و فیلتر نانو

 

نانو الیاف، دستگاه الکتروریس نیمه صنعتی، شرکت فناوران نانو مقیاس، ماسک و فیلتر نانو

 

روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 
   
 

HOME | About us | Products | Projects | Gallery | Download | Contact