English Site پشتيباني محصولات گالري تصاوير مقالات آموزش پروژه ها دريافت فايل صفحه اصلي
 

 

فیلتر نیروگاهی با فناوری نانوالیاف در کشور به تولید صنعتی رسید

محققان جوان کشورمان با کسب فناوری تولید نانوالیاف موفق به تولید صنعتی فیلترهای نیروگاهی ارتقاء یافته با استفاده از این فناوری شدند که با استفاده از آن، میزان بهره وری نیروگاه سالانه حدود 200 میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

نادر نادری از مجریان طرح تولید فیلترهای نیروگاهی با فناوری نانوالیاف در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این که با استفاده از نانو فیلترها در یک دوره کاری فیلتر (یک سال) در کل نیروگاه‌های کشور حدود یک میلیون و 400 هزار مگاوات تولید برق بیشتر خواهیم داشت، افزود: متوسط قیمت تمام شده هر مگاوات برق تولید شده در کشور برابر با یک میلیون و 400 هزار ریال است و بنابراین با استفاده از این فناوری در سال حدود 200 میلیارد تومان برق بیشتر تولید خواهد شد.

وی با بیان این که در حال حاضر نیروگاه سیکل ترکیبی بندر عباس از این فیلترها استفاده می‌کند، تصریح کرد: با استفاده از فیلترهای نانویی استهلاک پره‌های توربین کاهش می یابد به طوری که برای هر دوره تعمیر برای هر نیروگاه حدود یک میلیارد تومان صرفه‌جویی خواهد داشت.

نادری در ادامه در خصوص نحوه تولید این نانوالیاف گفت: در فرآیند الکتروریسی پس از تزریق محلول پلیمر و اعمال ولتاژبین 15 تا 100 کیلو ولت، جت پلیمری تشکیل شده و به سمت بارمخالف شتاب می‌گیرد؛ بنابراین سرعت بالا و از هم پاشیدگی جت پلیمر به تولید نانو الیاف منجر می‌شود.

وی با بیان این که کاربردهای نانوالیاف بسیار وسیع است، افزود: مهندسی بافت، پوشش دهی زخم، رهایش دارو، جاذبه‌های صوت، کاتالیست‌ها و فیلتراسیون از جمله کاربردهای نانو الیاف است.

نادری با بیان این که یکی از مهمترین کاربردهای این فناوری استفاده از آن در فیلترهای نیروگاهی جهت افزایش بهره‌وری و کارایی است، تصریح کرد: چنانچه لایه‌ای از نانو الیاف را روی یک فیلتر قرار دهیم باعث می‌شود که خاصیت فیلتراسیون را از عمق فیلتر به سطح بیاوریم. در فیلترهای معمولی به دلیل این که این خاصیت در عمق قرارداد، فیلتر دچار افت فشار شده و کارایی خود را از دست می‌دهد. از سوی دیگر در فیلترهای معمولی از الیاف میکرومتری استفاده می‌شود؛ بنابراین حفره‌های موجود در بین فیلترهای میکرونی بسیار بزرگ است و ذرات کوچک جذب نخواهد شد اما با کشیدن لایه‌ای از نانو الیاف به روی فیلتر، هم فیلتراسیون جذب فیزیکی و هم فیلتراسیون الکترواستاتیکی رخ می‌دهد.

مدیر واحد تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان تولیدکننده نانوالیاف درباره مزایای فیلترهای نیروگاهی اصلاح شده با نانو الیاف گفت: افزایش طول عمر فیلتر تا حدود دو برابر، کنترل و عدم افزایش افت فشار، افزایش قابل توجه کارآیی فیلتراسیون، افزایش راندمان تبدیل انرژی در صنایع خودرویی و نیروگاهی به همراه کاهش استهلاک تجهیزات و زمان خواب و تعمیر آنها و افزایش سطح حفاظت از توربین از جمله این مزایاست.

 
   
 

HOME | About us | Products | Projects | Gallery | Download | Contact