English Site پشتيباني محصولات گالري تصاوير مقالات آموزش پروژه ها دريافت فايل صفحه اصلي
 

 

درگفتگوي ويژه خبري شب گذشته مطرح شد؛

ایران باید 2 درصد از بازار جهانی در حوزه نانو را به خود اختصاص دهد

به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ سعید سرکار، رئیس ستاد ویژه توسعه نانوی کشور در برنامه گفتگوی ویژه خبری که شب گذشته پخش شد افزود: فناوری نانو در گسترده وسیعی از محصولات کاربری دارد و تاثیر مهمی در ابعاد زندگی بشر گذارده، در تمامی صنایع مختلف نانو وارد شده و زندگی را متحول کرده است در زمینه دارو، محصولات کشاورزی، صنعت نساجی، خودرو، نفت و گاز و پتروشیمی نانو وارد شده و نمی توان صنعتی را متصور شد که متاثر از نانو نباشد.

وی گفت: تقریبا یک دهه از توسعه نانو گذشتهاست و امریکا و ژاپن در بین سالهای 1997 تا 2000 برنامه راهبردی خود را در زمینه نانو نوشتند و ایران در سال 2000 میلادی مطالعات اولیه را انجام داد و ستاد ویژه ای برای توسعه فناوری نانو تشکیل شد و وزرای مختلف در آن حضور پیدا کردند و سیاستگذاری و مدیریت توسعه فناوری نانو را به عنوان یک ستاد فرابخشی هدایت کردند و با ایجاد معاونت علمی ریاست جمهوری، این ستاد زیر نظر این معاونت قرار گرفت و از حمایت های این معاونت برخودار شد، همچنین سند راهبرد 10 ساله در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد که با تصویب این سند زیر ساخت های قانونی توسعه این فناوری را برای کشور فراهم کرد و باشگاه استراتژیک کار ما را راحت کرد و در سند نقشه جامع علمی کشور، توسعه نانو در اولویت قرار گرفت به گونه ای که تا سال 1404 ایران باید 2 درصد از بازار جهانی در حوزه نانو را به خود اختصاص دهد.

سرکار تصریح کرد: هفته گذشته 7 دستاورد جدید در حوزه نانو در حوزه ریاست جمهوری رونمایی شد که 3 مورد از این 7 دستاورد، تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی بود که بسیار گران قیمت هستند که با ارائه آنها در حد تولید انبوه، نیازهای پژوهشگاه برآورد می شود. یکی از گلوگاه ها که برای نانو ایجاد کرده بودند تحریم تجهیزات آزمایشگاهی بود اما در حال حاضر در کشورمان 35 تا از تجهیزات در حال طراحی است که برخی از آنها به خارج نیز صادر می شود. 4 دستاورد دیگر صنعتی بود که از فناوری نانو استفاده کردند و در ارتقا محصولات خود از آنها استفاده کردند که از این 4 تا 2 دستاورد استفاده از مواد نقره بود که خواص ضد باکتریایی دارد و در صنعت نساجی به کار برده می شود و این قابلیت را دارد که بعد از 100 بار شستشو خواص ضد باکتریایی خود را حفظ می کند و دیگری نانو فیلتر است که در صنعت نیروگاهی کاربرد دارد و همچنین نانو سیلیس که در صنعت رنگ، سیمان و لاستیک کاربرد دارد.

دستاورد دیگر فیلترهای آب است که برای تهیه آب آشامیدنی به کار می رود و خبر خوب این است که ماشین آلات کارخانجات را در کشور خودمان می سازیم و این 4 صنعت در 4 استان مختلف کشور است و این نشان می دهد که نانو در عرصه پهناور کشور رسوخ پیدا کرده است.

وی به تولید نخ ضد باکتریایی با قابلیت نانو اشاره کرد و گفت: در صنعت نساجی تولید نخ ضد باکتریایی داریم که از آن ها می توان به ملحفه های بیمارستانی و روپوش در اتاق عمل اشاره کرد تا از آلودگی ها جلوگیری شود و عفونت بیمارستانی را از پارچه بگیرد.

در رابطه کشاورزی آن کود نانویی داریم که عناصری که باید جذب درخت شود را داراست و الان 3 شرکت داریم که این کود را وارد بازار می کنند و در ارتقا و حجم محصول کاربرد دارد و با استفاده از مواد نانویی به جای سموم که سمیت ندارد می توان ماندگاری میوه و محصولات را ارتقا داد.

وی با اشاره به فناوری نانو در حوزه پزشکی گفت: در پزشکی نانو داروی ضد سرطان را تولید کردیم و داروی غیر نانویی 40دلار بود که به کشور وارد می شد. این دارو سال گذشته رونمایی شد و سال آینده نیز 2 داروی دیگر را با فناوری نانو به بازار عرضه خواهیم کرد.

*مهمترین سرمایه در حوزه نانو نیروی انسانی است

سرکار تصریح کرد: فناوری نانو یک زمینه بین رشته ای است و متخصصان مختلفی در حوزه های مختلف در حوزه فناوری نانو وارد شدند و تحولات عظیمی ایجاد کردند.

وی گفت: یکی از ویژگیهای  کشور ما این است که در حوزه منابع انسانی بسیار خوب عمل کرده و هر فعالیتی که بخواهیم انجام دهیم سرمایه انسانی می طلبد در حال حاضر 14 دانشگاه ما دکتری فناوری نانو دارند و به همین دلیل توانستیم رتبه علمی خوبی را رقم بزنیم.

البته به حمایت ها نیز نیاز داریم و برای اینکه شرکت دانش بنیان بخواهد محصول خود را وارد بازار کند و به فرهنگ سازی نیز نیازمند است.

*نانو فیلترها راندمان نیروگاه ها را 2 درصد افزایش داده

رضا فریدی مجیدی، مخترع در ادامه افزود: یکی از نانو ساختارهای مطرح که مورد توجه است نانو الیاف هستند که در مهندسی بافت کاربرد دارند و به گونه ای که سلول های را می توانیم بر روی آنها کشت دهیم و از آن به عنوان ایمپلت در رهایش داروی کنترل شده استفاده کنیم، نانو فیبرها یا نانو االیاف پلیمر تجاری سازی شدند و یکی از کاربردهای آن استفاده از نانو الیاف به عنوان پوششی برای ارتقا کارایی فیلترها به ویژه فیلتر نیروگاهی است که با استفاده از آنها راندمان نیروگاه ها 2درصد افزایش پیدا کرده و از فرسودگی توربین ها جلوگیری می شود و مکانیسم فیلتر اسیون را از لحاظ عمقی به سطحی تبدیل کردیم.

وی گفت: شرکت های دانش بنیان باید واسطه های خود را پیدا کنند تا محصولات بدون هیچ دغدغه ای مورد مصرف قرار گیرد و این از طریق نخبگان و نهادهای سیاستگذاری در سطوح مختلف مردمی صورت می گیرد./ح

 
 
   
 

HOME | About us | Products | Projects | Gallery | Download | Contact