English Site پشتيباني محصولات گالري تصاوير مقالات آموزش پروژه ها دريافت فايل صفحه اصلي
 

 

رونمايي از هفت محصول فناوري نانو با حضور رئيس جمهور

مراسم رونمايي از 7 محصول جديد فناوري نانو، بعد از ظهر شنبه 15 مهرماه، با حضور رئيس جمهور برگزار شد. در اين مراسم که دکتر سلطانخواه معاون علمي و فناوري رييس جمهور، دکتر خيام نکويي معاون فناوري و نوآوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و دکتر سرکار دبير ستاد توسعه فناوري نانو، حضور داشتند، از هفت دستاورد که شامل سه تجهيزات آزمايشگاهي و 4 طرح صنعتي در حوزه فناوري نانو است، در محل نهاد رياست جمهوري رونمايي شد.

 

عناوين و توضيحات طرح‌هاي صنعتي رونمايي شده عبارتند از:

 

تولید صنعتی فیلترهای نیروگاهی ارتقاءیافته با فناوری نانوالیاف

فناوری تولید نانوالیاف به صورت صنعتی توسط شرکت دانش بنیان فناوران نانومقیاس ایجاد و توسعه یافته است. یکی از کاربردهای این فناوری استفاده از آن در فيلترهاي نيروگاهي و خودرویی جهت افزایش بهره‌وری و کارایی است. شرکت تولیدی صنعتی بهران فیلتر با بهره مندی از این فناوری توانسته است فیلترهای نیروگاهی را تولید و با اخذ تاییدیه ها و استانداردهای مربوطه به مرحله تجاری برساند. افزايش طول عمر فيلتر تا حدود 2 برابر، كنترل و عدم افزايش افت فشار (فاكتور مهم در فیلترهای نیروگاهی)، افزايش قابل توجه كارآيي فيلتراسيون (بالابردن گرید کاغذ فیلتر از کلاس 7 به کلاس 9)، افزايش راندمان تبديل انرژي در صنايع خودروئي و نيروگاهي به همراه كاهش استهلاك تجهيزات و زمان خواب و تعمير آنها، افزایش سطح حفاظت از توربین (پره های توربین بسیار گرانقیمت هستند)؛ از جمله مزاياي فيلترهاي نيروگاهي اصلاح شده با نانو الياف به شمار مي‌روند.

 

• تولید صنعتی پودر نانوسیلیس با کاربرد در صنایع ساختمان، لاستیک و رنگ

نانو سیلیکا شامل مجموعه‌ای از ذرات کوچک SiO2 است که از طریق پیوندهای شیمیایی به یکدیگر متصل شده و ذرات بزرگتری را تشکیل می‌دهد. نانوسیلیکا کاربردهای متنوعی دارد. مزیت اصلی نانو سیلیکا در مقایسه با سیلیکا مساحت سطح بالای این ماده است که باعث می‌شود در بستر مورد استفاده برهمکنش بیشتری از خود نشان دهد. فناوری تولید پودر نانوسیلیکا توسط مجتمع تولیدی صنعتی فدک توسعه یافته است این محصول از نوع پودری نانوسیلیکا با اندازه ذرات پایه nm 30-20 تشکيل شده و دارای خصوصیت فعالیت سطحی بالايي است. از کاربردهای پودر نانوسیلیکا مي‌توان به مواردي چون؛ کاربرد نانوسیلیکا در صنایع رنگ به عنوان مات کننده‌، افزایش دهنده غلظت، افزایش دهنده مقاومت محیطی و خواص سایشی رنگ؛ کاربرد نانوسیلیکا در صنعت لاستیک به عنوان پرکننده و افزايش دهنده استحکام و طول عمر لاستیک؛ و کاربرد نانوسيليکا در سازه‌های بتنی و ترکیبات سیمانی به عنوان افزايش دهنده مقاومت محیطی بتن؛ اشاره کرد.

 

• تولید صنعتی نخ های پلی‌آمید ضدباکتری

فناوری تولید نخ های پلی آمید ضدباکتری توسط مجموعه تولیدی تهران تک نخ و تهران زر نخ توسعه یافته است. در این مجموعه تولیدی مواد اولیه پلی آمید و پلی استر به صورت گرانول جهت تولید انواع گرید نخ استفاده می‌شوند. با توسعه دانش فنی تولید مستر بچ پلی آمیدی نانوذرات نقره و بکارگیری آن در الیاف حاصله نخ نایلونی ضد باکتری تولید می‌گردد. از جمله کاربردهاي اين نخ مي‌توان به موارد چون توانایی از بین بردن باکتری‌های مضر، کاهش بوی نامطبوع ناشی از ترشحات بدن، و ماندگاری بالا به همراه حفظ خواص ضد میکروبی، اشاره کرد.

 

• پایلوت تولید غشاء نانوفیلتراسیون برای بکارگیری در تصفیه آب

غشاهای پلیمری نانوفیلتراسیون بدلیل صرف انرژی پایینتر و عملکرد بهتر در صنایع مختلفی قابل استفاده است. فناوری غشاهای پلیمری نانوفیلتراسیون به سبب فرمولاسیون، کنترل یکنواخت منافذ نانومقیاس و استفاده از پلیمرهای مهندسی، جزء فناوری‌های بسیار پیشرفته محسوب می‌شود. فناوری تولید این نوع غشاها در انحصار چند کشور محدود شامل آمریکا، آلمان، انگلیس، هلند، ژاپن و کره جنوبی است و ورود غشاهای پلیمری به کشور با صرف هزینه‌های زیاد و مدت زمان طولانی انجام می‌شود. در حال حاضر کشور به دانش فنی و فناوری تولید غشاهای اولترافیلتراسیون و نانوفیلتراسیون دست یافته است. فناوری ساخت غشاهای نانو فيلتر در مقیاس نیمه صنعتی (قابل توسعه به فاز صنعتی) با همکاری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل از نیمه دوم سال 1388 شروع در حال حاضر فاز تولید نیمه صنعتی مدول‌های مارپیچی غشای نانوفیلتراسیون در حال انجام است. غشاهای نانوفیلتراسیون ساخته شده در دپارتمان غشای دانشگاه لوون بلژیک مورد ارزیابی و تائید قرار گرفته است.

  

عناوين و توضيحات تجهيزات رونمايي شده عبارتند از:

 

• دستگاه اسپکتروسکوپی زمان پرواز

آنالیز جرمی به روش زمان پرواز یکی از انواع تکنیک‌های طیف‌سنج جرمی است که در آن یون‌ها پس از تولید، توسط یک میدان الکتریکی قوی شتاب‌دار می‌شوند. این شتاب در ماده ایجاد انرژی جنبشی کرده که مقدار آن به جرم و سرعت یون‌ها وابسته است. سرعت یون‌ها نیز به نسبت جرم به بار (m/z) بستگی دارد، ذارت سنگین‌تر، با سرعت کمتر و مدت زمان بیشتری خارج می‌شود. دستگاه MS-TOF مدت زمان رسیدن ذره به آشکارساز را اندازه‌گیری مي‌کند. از جمله کاربردهاي اين دستگاه مي‌توان به تحقیقات و مطالعات دارویی، محیط زیست، تولیدات مواد غذایی، تولید و آنالیز در صنعت عطرسازی، شناسایی سموم، صنعت سیمان و مصالح ساختمانی، نفت، پتروشیمی و صنایع وابسته، اشاره کرد.

 

• سیستم برش نگاری فلئورسنت مولکولي

سیستم برش‌نگاری فلئورسنت مولکولی با هدف تصویربرداری از حیوانات در حوزه‌های تحقیقاتی و کلینکی طراحی و ساخته شده است. امروزه استفاده از تصويربرداري مولکولي محدود به کاربردهاي پيش‌کلينيکي و تحقيقاتي نيست بلکه روز به روز برکاربرد آنها در کارهاي کلينيکي و درماني افزوده مي‌شود. در مورد بيماري‌هاي قلبي عروقي، تصويربرداري مولکولي امکان مطالعه دقيق و شخص به شخص بيماري و مديريت آن را در مشکلاتي نظير گرفتگي عروق، آريتمي، پس زدن عضو پيوندي، تشکيل لخته در عروق و ايست قلبي، فراهم مي‌آورد. در ارتباط با سرطان، تصويربرداري مولکولي در کنار امکان مکان‌يابي دقيق تومور، مي‌تواند ويژگي‌هايي از آن را مشخص سازد و سير پيشرفت بيماري و متاستاز آن به نواحي مختلف بدن را بيان کند. در مورد اختلالات نورولوژيک، تصويربرداري مولکولي نقش مهمي در تشخيص، طبقه‌بندي و ارزيابي درمان ايفا مي‌کند.

 

• دستگاه آنالیز حرارتی تفاضلی

دستگاه آنالیز حرارتی تفاضلی یکی از انواع تجهیزات بررسی و آنالیز حرارتی است که برای تعیین تغییرات آنتالپی و مقدار ظرفیت حرارتی ویژه مواد در فشار ثابت در یک واکنش شیمیایی از نوع واکنش گرماگیر یا واکنش گرمازا به کار می‌رود. این دستگاه بر پایه مقایسه رفتار حرارتی ماده مرجع و نمونه مورد آزمایش کار می‌کند. این دستگاه به‌طور گسترده در صنایع دارویی و مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین کاربرد ویژه این مواد در مورد مواد سرامیکی، لعاب‌ها و سیمان است. همچنین این روش بررسی رفتار حرارتی را به عنوان یکی از اصلی‌ترین تکنیک‌ها در کنار آنالیز تغییرات وزن و میزان تبادلات انرژی ماده در حین تغییر دما مورد استفاده قرار می‌دهند.
 

لینک خبر

 
   
 

HOME | About us | Products | Projects | Gallery | Download | Contact